Incoma GfK: Nábytek lidé stále častěji kupují přes internet

Prodej nábytku v ČR se přesouvá na internet. Více než polovina zákazníků již tento sortiment na internetu zakoupila. Češi, kteří nábytek loni kupovali, za něj v průměru utratili okolo 16.000 korun, o tisíc korun meziročně méně. Vyšší částky za nábytek utrácejí především mladší lidé. Vyplývá to z výzkumu Furniture 2014 společnosti Incoma GfK. 

"Nákup přes internet se i v případě nábytku a bytových doplňků stává postupně fenoménem. Více než polovina zákazníků již tento sortiment na internetu nakupovala a 20 procent jej plánuje na internetu v budoucnosti nakoupit," uvedl Pavel Cabal ze společnosti Incoma GfK. V obdobném výzkumu realizovaném před dvěma lety uvádělo nákup nábytku nebo bytových doplňků na internetu 38 procent zákazníků. 
    
Lidé loni nejčastěji nakupovali šatní skříně (40 pct zákazníků), koupelnový nábytek (39 pct), postele (38 pct), komody (38 pct), pohovky a křesla (37 pct). Z bytových doplňků si 64 procent zákazníků koupilo ložní prádlo, 58 procent osvětlení a svítidla a 55 procent kuchyňské nádobí. 
    
Podle průzkumu utratili Češi, kteří zamířili do nábytkářských prodejen, loni za nábytek v průměru okolo 16.000 korun a za bytové doplňky přibližně 5500 korun. Meziročně jde v obou případech o 1000 korun méně. Výrazně více utrácely mladší věkové kategorie zákazníků do 39 let, v průměru 18.600 ročně za nábytek a 6500 Kč za doplňky. 
    
Tři čtvrtiny zákazníků dávají při nákupu nábytku a bytových doplňků přednost velkoplošným specializovaným prodejnám. Dominantním hráčem na českém trhu je Ikea a to jak pro nákup nábytku, tak bytových doplňků. Na druhém místě je pak pro nákup nábytku řetězec Asko nábytek a pro nákup bytových doplňků prodejny Jysk, uvádí studie. "Více než 80 procent dotázaných srovnává nabídky v různých prodejnách, 78 procent dotázaných čte katalogy a letáky prodejen s nábytkem. 36 procent podle nich také nakupuje," dodal analytik Zdeněk Skála z Incomy GfK. 
    
Podle loňské studie Furniture and homewares stores in CR organizace Euromonitor International na tuzemském trhu s nábytkem v posledních letech nejvíc vzrostl tržní podíl řetězcům IKEA a Jysk. Podíl švédského řetězce stoupl za posledních šest let z 22,8 na 26 procent. Tržní podíl Jysku se zvýšil z 4,5 na 6,6 procenta. Devítka největších obchodníků už ovládá téměř 60 procent trhu, klesá podíl menších obchodů. Trh s nábytkem a potřebami pro domácnost klesl za posledních šest let o 11 procent na 25 miliard korun.
 
zdroj: ČTK