Kreativita vydělává na výzkumu více než automobilový průmysl

Kulturní a kreativní odvětví vydělávají na prodeji služeb spojených s výzkumem a vývojem výrazně víc než například automobilový průmysl. Táhnou především architektonické a inženýrské činnosti a informační a komunikační technologie, významný podíl má také vydávání softwaru včetně počítačových her. Ukázala to studie Institutu umění - Divadelního ústavu, který na ní spolupracoval s Technologickou agenturou ČR. 

Mezi kulturní a kreativní odvětví patří nejen samotné umělecké obory, jako jsou film, divadlo, výtvarné umění a hudba, ale také design, reklama, digitalizace a vývoj softwaru a počítačových her. Podle autorů studie tato sféra hraje v oblasti inovací důležitou roli. "Kulturní, umělecké a kreativní vstupy jsou nyní objevovány jako další strategické suroviny vyspělých ekonomik," uvedl v tiskové zprávě jeden z autorů Marcel Kraus. 
    
Studie se zaměřila na to, jak se kulturní a kreativní odvětví podílejí na vývoji a výzkumu ve srovnání s automobilovým, strojním a chemickým průmyslem. Nejnovější data, s nimiž se pracovalo, byla z roku 2012. V tržbách za prodej služeb výzkumu a vývoje na zakázku jiných subjektů utržila tvůrčí odvětví před třemi lety bezmála čtyři miliardy korun. 
    
To je téměř jedenapůlkrát víc než automobilový a strojní průmysl dohromady. Na strojírenský průmysl připadlo 1,6 miliardy korun a na automobilový 930 milionů korun. Ve srovnání s rokem 2010 se tržby v kulturních a kreativních odvětvích zvýšily o 78,2 procenta, u automobilového průmyslu to bylo o 90 procent. 
    
Do výzkumu a vývoje v kulturních a kreativních činnostech je zapojeno více zaměstnanců na více pracovištích než u srovnávaných odvětví průmyslu. S tím jsou spojeny také vyšší výdaje. Ty se v tvůrčích činnostech v roce 2012 vyšplhaly na 8,2 miliardy korun, z čehož 70 procent pocházelo ze soukromých zdrojů. V automobilovém průmyslu se za výzkum utratilo celkem 4,6 miliardy, ve strojírenském 3,8 miliardy a v chemickém miliarda korun. 
 
zdroj: ČTK