Stát ode dneška může vykupovat pozemky levněji než za ceny parcel

Pozemky pod připravovanými dálnicemi a silnicemi již stát nemusí vykupovat za cenu stavebních parcel. Ode dneška vstoupila v platnost novela zákona umožňující vyvlastnit pozemky pro stavby ve veřejném zájmu za původní cenu před změnou územního plánu. Prvním adeptem na vyvlastnění je úsek mezi Říkovicemi a Přerovem na D1, řekl ČTK mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. 

"V tomto úseku zatím nemáme definitivně vypořádané majetkoprávní činnosti. Teoreticky by zde do budoucna mohl nastat problém s výkupy, a to už by se vypořádávalo podle nového znění," uvedl Novák. Obecně prý lze říci, že se tento postup může týkat všech staveb, které se budou majetkově vypořádávat, tedy staveb zařazených do dalšího plánovacího období na roky 2014 až 2020, dodal mluvčí. 

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které se přípravou dopravních staveb zabývá, v současnosti řeší několik desítek vyvlastňovacích řízení, uvedla mluvčí státní příspěvkové organizace Martina Vápeníková. Nejvíce jich je v Moravskoslezském kraji, na komunikaci I/11 spojující Ostravsko a Královéhradecko a v Jihočeském kraji na R4 a D3. Tato řízení se ještě dokončí podle původních pravidel, pro další se už bude využívat nová norma. 
    
Novela zákona změnila způsob stanovení výše náhrady za vyvlastnění. Dosud měl vyvlastňovaný jistotu, že získá náhradu nejméně 420 korun za čtvereční metr. Nově by výše měla být stanovena podle skutečného stavu pozemku v době jeho ocenění pro vyvlastnění. Před vyvlastněním bude investor moci navrhnout vlastníkovi pozemku cenu až o 100 procent vyšší proti jeho aktuální hodnotě. Novela by tak měla zabránit tomu, aby stát vykupoval pozemky za nepřiměřeně vysoké ceny. 
    
Kromě cen novela zákona usnadňuje a zkracuje samotný vyvlastňovací proces. Pokud vlastník pozemku podá námitku proti vyvlastnění, bude mít odkladný účinek. Pokud by ale namítal pouze proti stanovené ceně, pak už odklad nebude. Proces stanovení náhrady se tak může řešit samostatně. Stát by mohl ročně touto změnou zákona ušetřit miliardy korun. 
    
Režim vyvlastnění se podle ministerstva dopravy naopak pravděpodobně vyhne pozemku, který už téměř dvě desítky let blokuje dostavbu dálnice D11 do Hradce Králové. V tomto případě totiž ministerstvo stále upřednostňuje dohodu s majitelkou pozemku Jaroslavou Štrosovou. Ta malý 120arový pozemek státu už dříve věnovala. Darovací smlouvu ale zpochybnilo ministerstvo financí, podle kterého neměl zástupce Štrosové mandát k darování pozemku, ale pouze k jeho prodeji. 
 
zdroj: ČTK