Používáním tohoto webu souhlasíte s využíváním cookies na těchto stránkách. Více informací ZDE. Rozumím

Zájem o dárcovství každý rok stoupá

23. 10 2016 | Zájem o dárcovství stoupá, loni přibylo asi 4000 lidí a tisícovka firem, kteří dar zohlednili v daňovém přiznání. Celková hodnota uplatněná v daních loni opět překročila pět miliard korun, vyplývá ze statistik Generálního finančního ředitelství. Podle ředitele Nadace Via Jiřího Bárty je ale celkový objem darů zhruba o dvě miliardy korun vyšší. V přiznáních se totiž neobjevují dary zaměstnanců v hlavním pracovním poměru, kostelní sbírky, veřejné sbírky v ulicích či dárcovské DMS.  

Loňská hodnota darů podle daňových přiznání činila 5,179 miliardy korun a meziročně klesla o 4,5 procenta. Zatímco fyzické osoby si z daní odečetly vyšších 1,759 miliardy, u firem hodnota darů klesla o sedm procent na 3,41 miliardy korun. Nadace Via odhaduje, že celkový objem darů jednotlivců je zhruba dvojnásobný proti daňovým přiznáním fyzických osob.

"V Česku si nevedeme vůbec špatně. Objem darů sice zdaleka nedosahuje na anglosaské země, kde má filantropie tradici, ale řada dat i zkušeností ukazují, že Češi darovat umějí a darují čím dál více," shrnul Bárta. Podle něj objem darů roste dlouhodobě u firem i jednotlivců.

To naznačují údaje z daňových přiznání. Významný skok je ve statistikách patrný mezi lety 2012 a 2013, kdy hodnota darů firem vzrostla o miliardu korun. To může být podle Bárty způsobeno jednorázovým "darem" České spořitelny Nadaci Depositum Bonum. Banka tehdy převedla na nadaci peníze klientů, které zůstaly ležet na vkladních knížkách a nebyly nikdy vybrány. Peníze putovaly na dobročinnost.

Podle webového portálu Darujme.cz dary za loňský rok vyskočily o čtyři pětiny na 21 milionů korun. Prostřednictvím webu putovaly peníze zejména Lékařům bez hranic a Člověku v tísni. Průměrný dar činil 724 korun, nejčastější 200 korun. Nejštědřejší byli lidé koncem dubna v reakci na zemětřesení v Nepálu a tradičně kolem Vánoc.

Podle přepočtu z údajů daňových přiznání jsou v Česku nejštědřejší lidé a firmy z Prahy. Na jednoho Pražana připadá hodnota daru 722 korun. S odstupem následuje Olomoucký a Zlínský kraj s částkou vyšší než 300 korun na obyvatele a rok. Ke 300 Kč na obyvatele se blíží i Jihomoravský kraj.

Novinkou posledních let v dárcovství v Česku jsou dary ze závěti, kdy lidé část svého majetku odkážou na dobročinnost, což je v západním světě běžné. Dalším trendem je podpoření konkrétního projektu některé neziskové organizace. Nadace Via za dva týdny spustí další nástroj, který bude umožňovat založení jednoduché dárcovské výzvy. Lidé budou moci získávat peníze na dobrou věc tím, že se odhodlají k náročné sportovní akci.
 

 

Diskuse

Čtěte více

Uzavírky, zácpy, dopravní nehody a rozčilení řidiči: tradice konce prázdnin na českých silnicích

Uzavírky, zácpy, dopravní nehody a rozčilení řidiči: tradice konce prázdnin na českých silnicích

Vyjádření Jiřího Rušikvase, zakladatele společnosti FUTTEC, nejen k blížícímu se konci letních prázdnin a s tím souvisejícím hustým provozem na tuzemských komunikacích, ale i ke špatnému ...

V Národním muzeu máte jedinečnou příležitost vidět poslední dopis Milady Horákové

V Národním muzeu máte jedinečnou příležitost vidět poslední dopis Milady Horákové

V Historické budově Národního muzea se nyní můžete přijít podívat na poslední dopis, který napsala Milada Horáková před svou popravou. Část dopisu je vystavena u příležitosti 70. výročí od smrti ...

YIT spouští prodej bytů z druhé etapy projektu Ranta Barrandov

YIT spouští prodej bytů z druhé etapy projektu Ranta Barrandov

Na Praze 5 rostou i čtyři domy druhé etapy rezidenčního komplexu Ranta Barrandov společnosti YIT. Developer právě spouští prodeje 118 nízkoenergetických bytů v dispozici od 1+kk do 5+kk, které ...

Expati se rychleji propojí s českými vlastníky nemovitostí

Expati se rychleji propojí s českými vlastníky nemovitostí

Anglicky hovořící cizinci už nemusí prosit místní o pomoc s hledáním bydlení. Bezrealitky.cz, největší český server nabízející bydlení přímo od majitelů, se totiž spojuje s Prague Morning, jednou ...

Jelen, výr, rys a medvěd? V kampani JRD navštěvují známé herce v jejich domově nečekaní hosté

Jelen, výr, rys a medvěd? V kampani JRD navštěvují známé herce v jejich domově nečekaní hosté

Společnost JRD, průkopník a lídr na trhu s energeticky úspornými a zdravými rezidenčními projekty, zahájila jako první developer v České republice rozsáhlou kampaň na podporu kvalitního vnitřního ...

 
.

Odpočívejte a relaxujte kdykoliv a kdekoliv...Váš partner SPA STUDIO

Odpočívejte a relaxujte kdykoliv a kdekoliv...Váš partner SPA STUDIO